tisdag 1 februari 2011

Vår?!

Igår var jag ledig hela dagen och hade 2 träningspass inplanerade. Först ut var löpning. Ett fantastiskt vårväder bjöd denna dag på med strålande sol och ett par plusgrader. Det är underbart att springa på barmark igen. Även om det bara är på vissa ställen på löprundan så känns det verkligen som jag flyger fram  på dom ställena. Jag sprang dom 3 första kilometrarna i en väldigt fart. 4,15 tempo visade min Runkeeper (en träningsapp till Iphone) och jag avslutade dom 3 kilometrarna med en 250 meters rusch som verkligen sög musten ur mig. Jag vilade i ca 2 minuter och försökte hitta andan för att sedan ge mig på en till 250 meters rusch. Jag har gett mig fan på att bli en snabbare löpare i år  och jag tycker att dom passen där jag tar ut mig väldigt mycket ger mer än långpassen där jag bara springer och njuter av tillvaron. Nu är ju mitt primära mål att genomföra en svensk klassiker i år men även att bygga upp en bra grund för att så småningom bli en sub 40 löpare. Vidare till träningspasset så vilade jag ytterligare ca 2 minuter efter andra ruschen för att sedan lunka vidare i ett mycket långsammare tempo än dom 3 första kilometrarna. Mitt nästa mål var Sofia kyrka och lite backträning. 2 km till löptes i ett lugnt och behagligt 5 tempo. Väl framme vilade jag en stund och försökte peppa upp mig själv. Det är bara en backe så ge gärnet nu tänkte jag. Nu är det ju så att backen upp till Sofia kyrka inte bara är en vanlig liten backe. Denna backe består först av en relativt lång och lutande backe, sedan en liten platå, runt ett litet krön som börjar luta ganska mycket uppför, för att sedan komma till sista biten på ca 70 meter som liknar en vägg. Sammanlagt är denna backe 300 meter lång!! Första vändan gick ganska bra. Klockan stannade på 1,34. Jobbigt som fan men helt ok. Gick ner för backen för att köra en andra vända och nu började jag känna mig riktigt trött i benen. Slog på klockan och började springa. Den här gången brände det verkligen i benen och sista biten kändes det verkligen som jag stod stilla. Jag puschade på mig själv och tog mig upp på en bättre tid 1,30! Med ett leende på läpparna lunkade jag hem dom sista 300 metrarna och tog en välförtjänt dusch. Jag hoppas vädret håller i sig nu för det var så skönt att springa ute i sol och inte behöva frysa.

Backe upp till Sofia kyrka
Sofia kyrka


Träningspass nummer 2 för dagen och klättring stod på schemat. Jag har en kompis vid namn Olov som har klättrat i många år och äntligen fick jag följa med och prova på detta. Vi åkte till ett klättercenter vid Telefonplan där Olov visade mig grunderna och sedan klättrade vi i några timmar. Sjukt roligt var det och sjukt jobbigt. Mina underarmar pallade inte trycket dom sista väggarna så Olov drog nästan upp mig sista biten hahaha. Passet avslutades med lite magträning. Kommer nog att följa med fler gånger och klättra. Det var en otroligt rolig träningsform. Tack till Olov.


Olov och Martin inspekterar väggen.
Olov in action!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar