måndag 6 september 2010

Klassiker?!

Med lite distance från Maran så började jag söka efter nya utmaningar. Visst kunde jag genomföra en Mara till men jag vet ju redan att jag kan klara av det så jag började fundera och en svensk klassiker dök upp i mina tankar. Har ju hört talas som en Svensk klassiker förr men jag fick googla upp det för att se vad det verkligen innebar. För att erövra en Svensk klassiker ska du genomföra
  • Ett av skidloppen Engelbrektsloppet  60 km, alternativt Vasaloppet/öppet spår  90 km 
  • Vätternrundan på cykel  300 km 
  • Vansbrosimningen 3 km 
  • Lidingöloppet , löpning 30 km
Alla dessa lopp måste genomföras inom ett år för att det skall räknas som en riktig Svensk klassiker.
Detta låter ju absolut som en ny spännande utmaning då jag inte stått på ett par skidor på 15 år , inte ägt en cykel dom senaste 10 åren och simma kan jag iof men inte går det snabbt för mej. Löpning är det enda av dessa grenar som jag kan anse mej duktig på. Hur skulle jag nu kunna peppa mej själv till att genomföra detta. 30 mil på en cykel hur fan ska jag klara av det jag tycker ju att det är jobbigt att cykla till jobbet ( 4 km) å åka skidor 9 mil när jag inte har en aning om vart eller hur jag ska träna inför detta. Simningen känns ok för det är inte så väldans långt och löpningen likaså.
Började googla runt lite för att se om det fanns någon likasinnad men hittade inte så mycket så för att inspirera mej själv och förhoppningsvis andra som går i dessa tankar lägger jag ut mina tankar , träning och förhoppningsvis genomförda lopp på denna blogg. Hoppas ni får en rolig och inspirerande läsning. 

Jag har ännu inte anmält mej till något lopp då jag fortfarande går i tankarna på om jag ska börja eller avsluta med ett Vasalopp. Hur ska jag träna till detta ifall jag anmäler mej nu? ska jag måsta köpa ett par rullskidor? Kanske bättre att få några timmar på skidor denna vinter och sedan köra fullt ut nästa å andra sidan skulle det vara skönt att få det gjort denna vinter. Ja som ni ser är det många tankar som kretsar kring detta. Ingen som genomfört detta och kan ge mej tips? Jag skulle nog bara kunna anmäla mej och ta mej runt alla loppen av ren vilja men så funkar inte jag, ska jag göra någonting sånt här stort så skall jag göra det bra. 
Mina mål i detta utgångsläget är att genomföra loppen på dessa tider.
  • Vasaloppet/öppet spår  90 km / Under 8 timmar
  • Vätternrundan på cykel  300 km / Under 12 timmar
  • Vansbrosimningen 3 km / Inte en blekaste aning
  • Lidingöloppet , löpning 30 km / Under 2,5 timmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar