torsdag 2 september 2010

Bekämpa frossan

Jag kommer att springa Stockholm halvmarathon den 11 september och som vanligt inför ett lopp så går tiden alldelens för fort och man hinner aldrig hunnit träna så mycket som man egentligen vill.
jag hade en förhoppning att kunna genomföra halvmaran på en tid strax över 1,30 men med alldeles för mycket lata dagar i somras så har jag nu en förhoppning att ta mej runt under 1,45.
Sista långpasset innan tävlingen avverkades idag. Hade planerat en runda på dryga 2 mil på jogg.se igår kväll men idag när jag ska byta om så öppnar sej himlen och regnet bara öser ner så jag packar istället min träningsväska och går till gymmet för fösta gången i sommar för att ställa mej på ett löpband.

Under längre löppass skriker min kropp efter energi ungefär var 40:e minut så innan passet laddar jag med energybars , bananer , smoothie och en hel del vatten. Under passet brukar jag ha med mej några fler bars men denna gång hade jag med mej energi i geleform.  Jag har aldrig varit nått stort fan av att äta undertiden jag springer, tycker det känns helt galet fel att tugga sammtidigt som jag svettas och springer dessutom brukar jag inte få i mej så mycket då min kropp verkar känna likadant som jag  så tänkte testa trycka i mej lite av denna gele för att se vad den kunde åstakomma.

Första milen gick på 44,36 vilket var alldelens för fort. Det visste jag ju om hela tiden men jag har väldigt svårt att springa jämnt tempo på band , vill lixom bara öka hela tiden, springa snabbare och snabbare, se kilometer för kilometer svischa förbi men det slutar alltid med att jag går i väggen vilket jag gjorde redan efter en mils löpning idag så efter en mil tänkte jag lägga ner träningen för dagen. Började gå ett 50 tal meter  , pulsen gick ner litegrann och jag började genast tänka på vilken vekling jag var som gav upp redan efter en mil. Ok en timme måste jag iaf springa tänkte jag och ökade farten. Var så otroligt trött efter spurten på 1,5 kilometer som jag åstakommit precis innan min första mil var avverkad så jag provade att trycka i mej gelen och kände mej nästan direkt lite piggare. Efter 1 timmes löpning drog jag ner tempot till gåfart, pulsen gick ner och jag kände mej återigen som vek. Ok 2 kilometrar till så blir det iaf 1,5 mil. så höll jag på tills 1,7 kilometer då jag gav mej fan på att ta mej igenom 2 mil och insåg att jag kan göra det under 1,40,  å då kom frossan, Kände hur min kropp började gå slut på energi och då säger den ifrån genom att börja kallsvettas eller nått liknande. kände samma scenario på maran men då vid ca 3 mil. kopplade bort allt och koncentrerade mej bara på att benen skulle "rulla" på . 2 mil averkades på tiden 1,34 så med tanke på alla stopp jag gjorde + frossan så är jag nöjd. Undra vad jag hade haft för tid om jag sprungit utomhus...

Nu blir det vila ett par dar sedan några kortare pass i högre tempo innan tävling.



Min tid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar