måndag 27 december 2010

Jullov

Jag har äntligen tagit mej samman och satt mej ner vid bloggen efter en tung men väldigt trevlig julvecka med mycket god mat, gott sällskap och en massa alkoholhaltiga drycker. Veckan började väldigt bra med lugn 10 km löpning (ca 55 min) på måndagen och 15 km i tisdags. Även tisdagens löpning var ganska lugn men med lite mer fartlekar inblandade. Båda passen sprangs på gymmet. Tycker det har känts lite kallt ute och verkligen dragit mej för att springa ut i kylan när jag har tillgång till så många bra gym. Jag måste dock säga att jag har haft en enorm saknad av att springa utomhus. Uppför branta jobbiga backar så det verkligen bränner i låren, nedför långa härliga nedförsbackar där jag bara kan slappnar av i hela kroppen och låta gravitationen sköta jobbet, andas härlig frisk luft, få en svalkande uppiggande vindpust som lite extra energi när det är som jobbigast, ja listan kan göras lång. Tycker verkligen om alternativet att springa inomhus på band där jag kan få mer exakt fart i benen och verkligen ta ut mej det där lilla extra på intervallpassen men det finns inget som går upp emot att springa utomhus i friska luften.

Julafton firades här hemma med Ellinors mor och båda bröder och självklart var Ellinor också med :)
Jag bestämde mej tidigt i veckan att jag skulle ta det lugnt med löpningen i och koncentrera mej på julstämning istället men försöka få några lugna långpass i benen. Ett par i början på veckan och ett långt utomhuspass på söndagen. Efter några öl och lite övertalning på julaftonskvällen så lyckades jag få med mej Ellinors storebror Sebastian på ett riktigt långpass igår söndag. Jag har fått väldigt mycket fina träningskläder i julklapp (tack så hemskt mycket älskling :) som jag bara måste testa. Så med en helt ny outfit lunkade jag iväg på söndagen mot sickla för att möta upp Sebastian. Gud vad skönt det var att äntligen springa utomhus. Till en början väldigt kallt men väldigt snart fick jag upp värmen och bara njöt av att springa fram i ett härligt vinterlandskap. Efter 3,5 kilometer mötte jag Sebastian sedan sprang vi i väldigt lugnt prattempo (ca 6,15/km) i hela 25 kilometer. Sista 5 kilometrarna gick vi dock emellanåt då Sebastian inte är van vid långa löpturer och inte sprungit på länge. Som sagt jätte skönt att äntligen springa ute och otroligt skönt med sällskap. Tack så hemskt mycket Sebastian för trevligt sällskap.

Nu dagen efter har jag haft lite ont i båda knäna men det börjar gå över så tills i morgon är jag nog redo för ett cykelpass för idag började cykelveckan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar