fredag 3 december 2010

Funderingar

Nu är jag äntligen tillbaka på banan. I förrgår sprang jag 5 km vilket kändes helt ok och idag var tanken att jag skulle cykla 25 km. Första milen gick skitbra och den avverkades på snabba 17,40 vilket är en jättebra tid för mej. Brukar ligga på strax under 20 som bäst. Jag fortsatte trampa på men redan efter 12 km började benen ge upp. Jag försökte sätta upp delmål för att klara distansen men förgäves. Det gick långsammare och långsammare och vid 18,5 km orkade jag för första gången verkligen inte mer. Jag körde ett program med uppförsbackar och detta var under den andra och sista högsta eller tyngsta backen som benen gav vika. Detta kan ju vara p g a  lite träning dom sista veckorna, sjukdom, för högt tempo första milen. Ja jag kan komma på många bortförklaringar eller funderingar kring varför benen bara gav vika men en sak är iaf säker, nu blir det styrketräning 1 gång per vecka.

Stretchade lite efteråt och var så klart enormt besviken så jag fick gottgöra det hela med att springa 3 km i lugnt tempo. Blev faktiskt gladare när jag började springa. första 300 metrarna är väldigt konstiga och jobbiga efter ett cykel pass men sen kommer jag in i löpstegen och då känns det som om benen kan mala på hur långt som helst. Anledningen att jag slutade springa idag var tidsbrist.

Sen har jag också tänkt på hur jag lägger upp min träning. Varannan vecka kommer jag lägga helhjärtat på cykling och den andra på löpning. På så sätt kommer jag kunna köra lite mer intervaller och få mer tid till att vila upp mina muskler. Jag har märkt att jag presterar mycket bättre efter ca en veckas vila. Nästa vecka börjar jag med löpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar